Generatieve AI voor sales: inzichten van McKinsey

De economische impact van traditionele AI op verschillende industrieën varieert van 15-40%, maar als het gaat om generatieve AI, verdubbelt dat aantal bijna tot 35-70%. Gezien deze verbazingwekkende cijfers is het cruciaal om te begrijpen hoe deze technologie de verkoopindustrie zou kunnen revolutioneren. Deze blogpost heeft als doel de belangrijkste inzichten uit het laatste rapport van McKinsey over dit onderwerp samen te vatten.

De economische impact: een game-changer voor verkoop

Volgens McKinsey bedraagt de impact van het gebruik van generatieve AI voor verkoopteams 490 miljard dollar, waardoor het de sector is met de hoogste impact van de 16 geïdentificeerde sectoren.

Impact van generatieve AI voor verschillende sectoren

Transformatie van customer operations

Generatieve AI kan customer operations aanzienlijk verbeteren op verschillende manieren:

• Samenvattingen na sales call: Na een verkoopgesprek kunnen sales agents een samengevatte versie van het gesprek ontvangen.
  • Sales support: Tijdens verkoopgesprekken kan in realtime toegang worden verkregen tot gegevens.
  • Op maat gemaakte deals: traditionele AI kan deals voorstellen op basis van klantvoorkeuren, daarnaast kan generatieve AI de kwaliteit verbeteren en verkoopagenten kan coachen.

Strategie en markttrends

Generatieve AI stelt verkoopteams in staat om efficiënt markttrends te verzamelen uit ongestructureerde gegevensbronnen zoals sociale media, nieuws en klantfeedback.

Conversie: de ‘human touch’, virtueel

Virtuele verkoopvertegenwoordigers aangedreven door generatieve AI kunnen mensachtige kwaliteiten zoals empathie nabootsen, waardoor het vertrouwen en de relatie met klanten wordt opgebouwd.

Retentie: proactief klantrelatie management

AI-gestuurde chatbots kunnen relaties proactief beheren, waardoor de behoefte aan menselijke tussenkomst wordt verminderd.

B2B en B2C verkoop

Generatieve AI zal de manier veranderen waarop zowel B2B- als B2C-bedrijven verkoop benaderen:

• Verhoogde kans op verkoop: Betere informatie over klantvoorkeuren kan de closing percentages verbeteren.
  • Verbeterde lead-ontwikkeling: Generatieve AI kan helpen bij het koesteren van leads door relevante productinformatie te synthetiseren.

Beste sectoren om salesteams met gen AI te transformeren

Volgens McKinsey zijn de sectoren die het meest kunnen profiteren van het toepassen van generatieve AI in verkoop onder andere:

• Administratieve en professionele diensten
  • Bankieren
  • Consumentengoederen
  • Energie
  • Gezondheidszorg
  • Verzekeringen
  • Pharma
  • Telecommunicatie
Productiviteit impact van gen AI op verschillende sectoren. In het oranje zijn de bedrijfsprocessen voor sales uitgelicht.

Impact het grootst bij leidingsgegevende rollen

McKinsey merkt op dat de impact van generatieve AI het hoogst lijkt te zijn in leidinggevende rollen. Dit komt omdat communicatiestromen makkelijker kunnen worden en meer geautomatiseerd. Daarnaast merken wij dat sales managers momenteel veel tijd kwijt zijn aan het opleiden van hun sales reps. Dit kan door gen AI grotendeels geautomatiseerd worden door een onboarding chatbot die is getraind op interne sales handleidingen.

Potentiële use-cases volgens McKinsey

• Virtuele Verkoopvertegenwoordigers: Kunnen initiële interacties afhandelen, waardoor menselijke agenten kunnen ingrijpen bij complexe onderhandelingen.
  • Klantretentie: Proactieve klantenservice-chatbots kunnen klantrelaties onderhouden.
  • Leadprioritering: Generatieve AI kan gestructureerde en ongestructureerde gegevens doorzoeken om leads te identificeren en te prioriteren.
  • Leadontwikkeling: De technologie kan helpen bij het koesteren van leads door relevante product- en klantinformatie te synthetiseren.

Begin met jouw AI-transformatie

Benieuwd hoe je optimaal van generatieve AI gebruik kan maken voor jouw sales team? Neem contact met ons dan plannen we samen een vrijblijvend gesprek in om te sparren over de mogelijkheden.

Published on
October 5, 2023
Author
Thom van Lieshout

Unlock to full potential of AI.

Generative AI

Discover how AI can transform your business! Our workshops unveil powerful tools for innovation and productivity. Start today