Het slurpt water, vreet energie en stoot tonnen CO2 uit: Artificial Intelligence is niet alleen maar hosanna

Artificial Intelligence meer dan 1,6 miljard bezoekers per maand

Magisch, zo ervaren gebruikers ChatGPT vaak. Een druk op de knop en er floept zo een tekst uit met een kop en een staart. In juni 2023 werd het platform 1,6 miljard bezocht. Een reuzenverschil met de 156 miljoen van november 2022. Het aantal geregistreerde gebruikers is naar schatting meer dan honderd miljoen. En dat worden er iedere maand meer.

Explosief stijgend stroomverbruik

Deze razendsnelle ontwikkeling heeft ook een keerzijde. Het stroomverbruik explodeert namelijk minstens zo snel als de toename van het aantal gebruikers. Dat heeft te maken met de manier waarop AI-modellen leren. Om alle output te kunnen leveren, voeden ze zichzelf met informatie uit miljarden databases en bergen data. Dat gebeurt allemaal in datacentra, waarin de AI zichzelf continu 'traint' om zo goed mogelijk aan alle prompts te voldoen. En dat kost veel stroom. Al zo'n drie procent van alle gebruikte elektriciteit wereldwijd.

Stelt u een vraag aan ChatGPT dan kost dat gemiddeld 3,96 Wh aan stroom. Om een groot taalmodel als ChatGPT te trainen heb je tot maximaal tien GWh nodig. Dat is ongeveer gelijk aan het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van meer dan duizend huishoudens. En dat is alleen nog maar de training. Met honderden miljoenen die dagelijks prompts invoeren van 3,96 Wh komt dat neer op het dagelijkse energieverbruik van ongeveer 33.000 huishoudens.

Ontelbaar veel flessen verspild water

Daarnaast slurpen de datacentra water. Per prompt alleen al een grote fles. Het trainen van ChatGPT3, de 'oude' versie die getraind is tot september 2021, zou 700.000 liter water hebben gekost.

CO2-uitstoot rijst de pan uit

Ook de uitstoot van CO2 neemt door het groeiende gebruik van Artificial Intelligence toe. Zo komt één trainingssessie van ChatGPT neer op de uitstoot van 500 ton CO2, gelijk aan duizend auto's die ieder duizend kilometer rijden. Eén procent van de wereldwijde CO2-uitstoot komt van de voor kunstmatige intelligentie benodigde datacentra.

Een oplossing binnen handbereik?

Extreem veel stroomverbruik, liters verspild water, torenhoge CO2-uitstoot: het is weinig vrolijkmakend. Tegelijkertijd worden er alleen al in Nederland verschillende initiatieven ontplooid om deze negatieve trends te doorbreken. Zo werken ze aan de TU Delft aan een systeem dat met minder stroom dezelfde kwaliteit levert als u een prompt indient.

Een andere innovatie, van het Amsterdamse Centrum Wiskunde & Informatica (CWI), betreft een chip die net zo energiezuinig zou werken als de hersenen. "Het is fantastisch hoe energiezuinig ons brein is, net een kleine gloeilamp. Die energiezuinigheid van hersenen proberen we in een algoritme te vangen en op een chip te zetten. Zo kan de chip energie besparen", zo zei onderzoeker Sander Bohte van het CWI eind mei tegen de NOS.

Toch zelf doen?

De beste korte-termijn-oplossing om de negatieve impact op het klimaat een halt toe te roepen, is uiteraard geen beroep meer doen op AI. Toch zelf die berekeningen maken, teksten schrijven en het licht aan- en uitdoen dus. Maar of bedrijven daarvoor te porren zijn?

Wilt u meer weten over AI binnen uw bedrijf? Wij adviseren u graag. Neem voor meer informatie contact met ons op.

Maar aan dit gemak zit ook een keerzijde. Eentje waar u zich misschien niet van bewust bent als u een prompt invoert. En dat is de impact op het milieu. Die is namelijk groot – en niet een beetje ook. Waarom? Dat leest u in dit artikel.

Published on
October 4, 2023
Author

Unlock to full potential of AI.

Generative AI

Discover how AI can transform your business! Our workshops unveil powerful tools for innovation and productivity. Start today